Daoud Nassar naar Nederland – onze reactie

Aan KerkinAktie en het moderamen van de PKN laat het Platform Appèl Kerk en Israël het volgende weten als reactie op de komst van de heer Daoud Nassar aan ons land:

Aan de organisatie van Kerk in Aktie,

Als Stichting Platform Appèl Kerk en Israël maken wij ernstig bezwaar tegen het feit dat de PKN in de persoon van Kerk in Aktie betrokken is bij presentaties die Vrienden van Sabeel organiseert om de situatie van de heer Daoud Nassar hier aanhangig te maken.

De wijze waarop deze situatie wordt gepresenteerd, o.a. met de film ‘The stones cry out’ is uiterst eenzijdig en tendentieus. Sabeel en Vrienden van Sabeel staan bekend om het standpunt dat Israël de enige oorzaak is van het leed van de Palestijnen. Dwars tegen de historische feiten in wordt er een uiterst simplistisch beeld geschetst van agressor en slachtoffer. Het aandeel van de Palestijnse politieke en religieuze leiders in het voortduren van dit conflict en de uitzichtloze situatie van de Palestijnen wordt nooit aan de kaak gesteld. De PKN dient o.i. te beseffen dat dit niet alleen onjuist is, maar ook gevaarlijk, juist in deze tijd van schrikbarend toenemend antisemitisme.

De oude stereotypen die al eeuwenlang Jodenhaat hebben veroorzaakt, worden hiermee opnieuw gevoed. Dat de situatie alarmerend is, blijkt uit het feit dat dezer dage zelfs in de VN een speciale zitting gewijd wordt aan deze zorgwekkende situatie.

De PKN kan zich niet sterk maken tegen antisemitisme, betrouwbaar overkomen naar Joodse partners toe, als men tegelijk dit soort duidelijke anti-Israël bijeenkomsten ondersteunt en faciliteert.  Daarom zou de voorwaarde moeten zijn dat diaconale projecten losgekoppeld worden van politieke stemmingmakerij.

Met collegiale groet,

namens de Stichting Platform Appèl K&I